پوست چرب

چرا پوست چرب
چرا پوست چرب می‌شه؟
پوست چرب زمانی اتفاق می‌افته که غدد چربی در پوست بیش از حد سبوم تولید کنن. سبوم ماده مومی و روغنی هست که از پوست محافظت و آبرسانی می‌کنه.
https://www.medicalnewstoday.com/articles/321090
.
علت چرب شدن پوست:

دلایل زیادی برای چرب شدن پوست وجود داره، از جمله استرس، رطوبت، ژنتیک و نوسانات هورمونی. برای کمک به کاهش چربی، می‌تونین به متخصصان پوست، درمان‌های خانگی و استفاده از محصولات مناسب بپردازین.
.
۹ روش باید و نباید‌ها برای پوست چرب از نظر متخصصان پوست:
۱)هر روز صبح، عصر و بعد از ورزش صورت خود را بشویین. در حین شستشو، در برابر وسوسه شستشوی پوست، حتی برای پاک کردن آرایش، مقاومت کنین. اسکراب پوست شما را تحریک می کنه، که می‌تونه ظاهر اون رو بدتر کنه.

۲)محصولات مراقبت از پوست رو انتخاب کنین که دارای برچسب "بدون روغن" و "غیر کومدوژنیک" هستن. این به این معنی هست که محصولاتی که دارای این برچسب‌ها هستن - از جمله پاک کننده‌ها، مرطوب کننده‌ها و آرایش - منافذ شما را مسدود نمی‌کنن و باعث آکنه نمی‌شن.

۳)از شستشوی صورت ملایم و شوینده مناسب استفاده کنین‌. بسیاری از افراد بر این باورن که برای خشک کردن پوست خود باید از یک شوینده قوی صورت برای پوست های چرب استفاده کنن. با این حال، استفاده از شستشوی صورت که خیلی خشن هست می‌تونه  پوست شما رو تحریک کنه و باعث افزایش تولید چربی بشه. در عوض، به دنبال شستشوی ملایم صورت باشین.

۴)از پاک کننده های حاوی روغن یا الکل استفاده نکنین. اینها می‌تونن پوست شما رو تحریک کنن.

۵)روزانه از مرطوب کننده استفاده کنین. اگرچه شما پوست چرب دارین، اما استفاده از مرطوب کننده برای حفظ رطوبت پوست بسیار مهمه.

۶)در فضای باز از کرم ضد آفتاب استفاده کنین. کرم ضد آفتاب به جلوگیری از آسیب های ناشی از نور خورشید که می‌تونه منجر به چین و چروک، لکه‌های پیری و حتی سرطان پوست یشه، کمک می کنه. برای جلوگیری از بروز آکنه، از ضد آفتاب هایی که حاوی عطر یا روغن هستند استفاده نکنین.

۷)آرایش بدون روغن و بر پایه آب رو انتخاب کنین.

۸)با آرایش  نخوابین همیشه قبل از خواب تمام لوازم آرایش رو پاک کنین.

۹)در طول روز صورت‌تون رو لمس نکنین. اگرچه لمس صورت وسوسه انگیزه، اما انجام این کار می‌تونه آلودگی، روغن و باکتری رو از دست‌ها‌تون به صورت‌تون پخش کنه. فقط زمانی که در حال تمیز کردن، مرطوب کردن یا استفاده از کرم ضد آفتاب یا آرایش هستید، صورت‌تون رو لمس کنین و ابتدا مطمئن بشین که دست‌هاتون تمیز هستن.
https://www.aad.org/public/everyday-care/skin-care-basics/dry/oily-skin
‌.
یکی دیگه از  راه‌های مراقبت از پوست چرب روش‌های خونگی هست که می‌تونین از این ۵ روش استفاده کنین:

۱) شستوشوی صورت:
ساده به نظر می‌رسه، اما بسیاری از افراد با پوست چرب روزانه صورت خود را نمی‌شورن. اگر پوست شما چرب هست، باید صورت‌تون رد دو بار در روز بشورین - اما در این کار زیاده روی نکنین. از صابون‌ها یا مواد شوینده خشن خودداری کنین. به جای آن از یک صابون ملایم مانند صابون بابونه استفاده کنین.
‌.
۲)خاک رس آرایشی

خاک رس آرایشی که به آن رس شفابخش هم گفته می‌شه، برای کمک به جذب چربی پوست و درمان بسیاری از بیماری های پوستی استفاده می‌شه. این خاک رس‌ها به شکل پودر هستن و کافیه با آب یا گلاب ترکیب کنین و روی پوست بزنین و بعد از ۱۵ دقیقه با آب ولرم به آرومی شستوشو بدین.
‌.
۳)آلوئه ورا
آلوئه ورا برای تسکین سوختگی ها و سایر بیماری های پوستی شناخته شده. طبق گفته کلینیک مایو، شواهد علمی خوبی وجود دارد که به درمان پوسته پوسته شدن پوست ناشی از لکه های چرب کمک می‌کنه. بسیاری از افراد از آلوئه ورا برای درمان پوست چرب استفاده می‌کنن.
می‌تونین قبل از خواب یک لایه نازک به صورت خود بمالین و بذازین تا صبح بمونه. آلوئه ورا باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک در پوست‌های حساس می‌شه. اگر قبلا از آلوئه ورا استفاده نکردین، مقدار کمی از آن را روی ساعد خود آزمایش کنین. اگر در عرض 24 تا 48 ساعت هیچ واکنشی ظاهر نشد، استفاده از آن بی خطره.
.
۴)گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی اسید سالیسیلیک هست که یک درمان خانگی رایج برای آکنه هست. اسیدهای موجود در گوجه فرنگی ممکن است به جذب چربی اضافی پوست و باز کردن منافذ کمک کنن.
.
۵)روغن جوجوبا

اگرچه ایده استفاده از روغن برای پوست‌های چرب معکوس به نظر می‌رسد، روغن جوجوبا یک درمان عامیانه برای درمان پوست چرب، آکنه و سایر مشکلات پوستی هست.
تصور می‌شه که جوجوبا سبوم روی پوست رو تقلید می‌کنه تا غدد چربی رو فریب بده تا سبوم کمتری تولید کنن و به متعادل نگه داشتن سطح چربی کمک کنه. اگرچه هیچ تحقیق علمی برای حمایت از این نظریه وجود نداره.
https://www.healthline.com/health/home-remedies-for-oily-skin#preventing-oily-skin